Hoppa till sidans innehåll

Singelåkning


 

Singelåkning är precis som det låter en individuell idrott. I själva tävlingsmomentet handlar det om att ensam på isen presentera sitt/sina program och utföra de olika momenten - hopp, pirutetter och stegsekvenser. Däremot sker träningen i grupp där gemenskapen är en viktig drivkraft för åkarna.

Här är några av förutsättningarna som är bra att ha för att komma långt i singelåkning; 

  • Snabbhet
  • Envishet
  • Styrka
  • Uthållighet
  • Smidighet
  • Motivation att göra framsteg
  • Konstnärligt lagd
  • Utstrålning
  • Hoppförmåga
  • Känsla för musikalitet och vackra rörelser
  • Djärvhet m.m.

I singelåkning tävlar man i ett kortprogram och ett friåkningsprogram.

Kortprogrammet

innehåller åtta föreskrivna element, till exempel hopp, piruetter, hoppkombinationer och stegsekvenser. Maxtiden är 2 minuter och 50 sekunder, men programmet får vara kortare.

Friåkningen

består av ett väl balanserat program av friåkningselement såsom hopp, piruetter, steg och andra sammanbindande rörelser - utförda med ett minimum av tvåfotsåkning i harmoni med den musik åkaren valt.

Uppdaterad: 13 JUL 2018 16:22

 

 

 

 

 

 

Postadress:
Kungsbacka KK - Konståkning
Box 10122
43422 Kungsbacka

Kontakt:
Tel: 030019850
E-post: This is a mailto link